Marketing je jednou z nejdůležitÄ›jÅ¡Ãch souÄástà úspÄ›chu prakticky každé firmy, bez ohledu na jejà zaměřenÃ. Je to způsob, jak pÅ™ilákat nové zákaznÃky, a bez nich zkrátka zisku nedosáhneme. Nenà tedy divu, že jsou do nÄ›j podnikatelé ochotni investovat velké penÃze, a že se v průbÄ›hu let vyvinul v samostatný, takÅ™ka vÄ›decký obor.
Â
Jako takový má vÅ¡ak také propojenà s dalÅ¡Ãmi vÄ›dnÃmi obory. VyužÃvá pÅ™edevÅ¡Ãm poznatky z psychologie a psychiatrie, stejnÄ› jako demografické studie a rozdÄ›lenà populace podle vÄ›ku Äi zálib. To vÅ¡e je totiž důležité k tomu, abychom správnÄ› stanovili, který způsob propagace bude pro daný výrobek nejvhodnÄ›jÅ¡Ã.
Â
Â
K tomu má co Å™Ãci zejména psychologie, která zkoumá mimo jiné také chovánà lidà v různých situacÃch. Kdy napÅ™Ãklad dajà pÅ™ednost jednomu výrobku pÅ™ed druhým, i když je dražšÃ? Za jakých podmÃnek se prodá nejvÃce?
Â
VeÅ¡keré tyto informace jsou následnÄ› použity k tomu, aby s lidmi bylo doslova manipulováno, a to nejen pomocà klasických reklam. Jsou zde napÅ™Ãklad i Äichové vjemy, pÅ™ÃpadnÄ› samotné rozloženà obchodu. Věřte, že nenà náhoda, když se každých nÄ›kolik mÄ›sÃců zmÄ›nÃ.
Â
Â
My jako zákaznÃci si tyto skuteÄnosti samozÅ™ejmÄ› můžeme velmi dobÅ™e uvÄ›domit, a to je prvnà krok k tomu, abychom se jimi nenechali pÅ™ÃliÅ¡ ovlivnit. Jen málokdy se totiž stane, že propagovaný výrobek je skuteÄnÄ› ten, který je pro nás nejlepÅ¡Ã.
Â
Typickým pÅ™Ãkladem může být to, že dražšà vÄ›ci jsou vystaveny v obchodÄ› v úrovni oka, zatÃmco levnÄ›jÅ¡Ã varianty bývajà dávány dospod. Ano, nenà to stoprocentnà pravidlo, avÅ¡ak v mnoha pÅ™Ãpadech to tak funguje. Firmy se tak snažÃ, aby si lidé koupili ten dražšà produkt – pokud pospÃcháte a chcete napÅ™Ãklad koupit máslo, tak popadnete prvnÃ, co vám padne do ruky. VÄ›tÅ¡inou nezkoumáte, zda dva regály pod nÃm nenajdete levnÄ›jÅ¡Ã variantu.
Â
To vÅ¡e je potÅ™eba vÄ›dÄ›t, když se chystáme na nákup. Jen tak totiž skuteÄnÄ› nakoupÃme to, co potÅ™ebujeme.